Under the skin (2013)

Standard
Under_the_Skin_poster

Som mycken filmtittare möts man ofta av oförståelse från sin omgivning. Hur kan man lägga så mycket tid på att se på film? Finns det inte vettigare saker att ägna den tiden? Men om de hade fått en lika stark upplevelse som jag ibland får när jag ser på film hade deras frågande blickar bytts mot förstående sådana. För det är till viss del de upplevelserna man letar efter. De där som kommer en film av hundra, eller kanske ännu mer sällan. De där då man inte kan slita blicken från TVn och blir okontaktbar för omgivningen. Då man blir totalt uppslukad av filmen och inget utanför filmen existerar.

En sådan film var Under the skin för mig. Filmen började och med ens var jag ett med filmen, gränsen där filmen slutade och jag började suddades ut. Jag var ett med Scarlett. Tillsammans åker vi runt i Skottland och förför män. Tillsammans tar vi dem till ett ödehus där golvet slukar dem. Vad är det vi gör? Och varför? Det är mindre viktigt. Vi har ett uppdrag och vi följer det.

Och så, plötsligt, är filmen slut och jag är tillbaka i soffan och undrar vad som hänt. Sakta återvänder jag till min egen kropp, och jag blir jag igen. Filmen är kvar i mitt medvetande länge och jag ägnar mycket tanke åt den.

Är Under the skin verkligen en sådan bra film? Det kan jag inte riktigt svara på. Jag kan inte tillförlitligt separera filmen från upplevelsen. Det jag i alla fall kan säga är att upplevelsen i sig var fantastisk!

Kommer jag någonsin våga se om Under the skin? På ett sätt vill jag uppleva det här igen, men samtidigt vill jag inte riskera att besudla den här perfekta filmupplevelsen. Kanske får det stanna vid minnet av den här upplevelsen.

Det säkraste är kanske att jaga vidare efter nästa perfekta upplevelse. Kanske kommer den imorgon eller om ett år. Det är inget som går att veta men Jakten är igång!

Betyg: ★★★★★

2 reaktioner på ”Under the skin (2013)

  1. Vilken fantastisk känsla det är när man snubblar över en film som får en att känna sådär. Det är värt att se alla mediokra mellanmjölksfilmer och allt riktigt skräp bara för att nån gång ibland bli fullständigt bortblåst. Under the skin var inte en sån film för mig men jag kan verkligen förstå den nästan hypnotiserade känslan om den lyckas ta sig under skinnet.

    http://www.fiffisfilmtajm.se/under-the-skin/

    Gilla

    • Jag tror att det kan ha underlättat att handlingen var så pass sparsmakad. Det var mest bara en känsla kvar att förmedla, och är man mottaglig för den känslan blir det ju en fullträff. Jag var bara i precis rätt tid och precis rätt plats för den.
      Och jag har verkligen förståelse att det här inte är en film för alla! Det kan ju i och för sig nästan förstärka känslan om att det här är ”min” film och min upplevelse. 😉

      Gilla

Kommentera

