Turist (2014)

Standard
small_original

Turist är en bra film, missförstå mig inte nu. Den är bra, men allt detta prat om en ”uppgörelse med manlighetsnormen” och Östlunds önskan att ”boosta skilsmässostatistiken” står mig upp i halsen när jag nu till slut slår mig ner för att se på filmen. Och den är som sagt bra, med snyggt foto och välspelade karaktärer, men jag kan inte låta bli att tänka:jaha? Var det här allt?
För efter alla dessa stora ord som blivit slängda kring filmen av recensenter och regissören krävs något mer än normkritik 1A och fina naturbilder.
Det känns lite som att manuset skrivits av en person som precis har kommit på att det inte är så jämställt mellan könen. För den typen av dilemman som uppstår i Turist är verkligen det första man kommer på när man börjar fundera i de banorna. Den starke mannen som plötsligt inte är så stark. Vill man göra en normkritisk film finns det mycket intressantare frågor än så att ta tag i.

Sedan var det ett litet problem för mig att jag inte sympatiserade med egentligen någon av karaktärerna. Jag tyckte snarare att de alla var lite osmakliga.

Men som sagt, allt som allt var det en bra film, trots allt gnäll i texten. Det är så mycket lättare att gnälla än att hylla.

Betyg: ★★★☆☆

Välspelade karaktärer förresten. Det är det, men med ett undantag (återigen med gnället), en scen när manliga huvudrollen storgråter och jag nästan måste plocka fram skämskudden för att det är så taffligt spelat. Puh, jag var bara tvungen att få ur mig det.

4 reaktioner på ”Turist (2014)

  1. Men jag måste nog säga att den där hulkscenen toppas av varenda minut som kidsen ska prestera… Plus att filmen efter alla om och men ändå inte kändes riktigt färdig.

    Gilla

    • Visst, ungarna var inte bra heller men jag tenderar att vara mer förlåtande mot barn än vuxna. Barnen har i alla fall ursäkten att dom förmodligen inte skådespelat så mycket förut 😛

      Jag kan hålla med om att det känns lite som att Ruben har fått en idé som han tyckt varit amaaazing och sen bara kört på den och inte slipat till den lite mer som den kanske hade behövt.

      Gilla

    • Det är ju det som lite är problemet. Det är mycket som är bra med filmen men i slutändan räcker inte ämnet till en hel film. Då blir det konstigt för mig att den är så hyllad, det blir dissonans mellan min egen känsla av filmen och kritikernas.

      Gilla

Kommentera

