Studie i brott (1958)

Standard

I en kritikernas omröstning 2012 hamnade Studie i brott i toppen över historiens bästa filmer, så det är svårt att inte ha högt ställda förväntningar (speciellt när jag gillade Fönstret åt gården så mycket) inför en sådan film. Nu efter att ha sett måste jag ställa mig lite frågande till vad som egentligen kritikerna tycker är filmens storhet. Visst att den är snygg och att svindeleffekterna är effektiva, men bästa filmen någonsin? Knappast.

Dessutom skiftar filmen riktning rejält halvvägs in, vilket för mig medför att all spänning som byggts upp pyser ut. Detta gör, såklart, att under andra halvan av filmen dalar mitt intresse sakta men säkert.

I slutändan är det ändå en helt OK film, men den kunde varit så mycket mer om den bara hållit nivån från första halvan!

Betyg: ★★★☆☆

8 reaktioner på ”Studie i brott (1958)

    • Jo, det blir bara så konstigt för mig. Är jag investerad i en historia blir det så konstigt när den abrupt byter fokus, jag vill ju se vad som händer i den första storyn och inte i den nya! Och detta oavsett om den nya storyn är bra eller dålig.

      Jag kan tänka mig att upplägget funkar bättre vid omtitt då man är beredd på skiftet i filmen. 🙂

      Gilla

    • Det är så svårt när man bara ser en sån där lista helt utan motivering om varför den är så bra. Jag som inte är filmvetare vet ju inte vilken betydelse den har för filmhistorien eller hur innovativ den var när den kom. Jag tar ju bara filmen som den är och då faller den platt som en pannkaka.

      Gilla

  1. Tycker inte alls att den andra hälften är sämre eller ens annorlunda än första. Jag gillar berättarflödet och tempot rakt igenom. 🙂 Jo, IMHO är den otroligt bra.

    Gilla

    • Då har ju du uppenbart fel 😛

      Men, skämt åsido, med tanke på hur den placerar sig på topplistor så förstår jag så klart att den måste ha nåt för många människor. Men för mig hade den alltså inte det 🙂

      Gilla

Kommentera

